måndag 13 oktober 2014

Göra rosor av papper till scrapbooking

Eftersom några har efterfrågat en beskrivning på hur jag gör rosor, vilket jag tar som en komplimang, har jag gjort ett försök att med mobilkameran (vår vanliga kamera är på älgjakt) försöka visa hur jag gör. Hoppas ni har överseende med dåliga bilder och dålig pedagog...

Jag brukar använda denna dies från Marianne Design som jag beställt från Joanna Sheen. Jag tycker den är bra eftersom det finns flera storlekar att välja mellan.


När jag stansat ut ett antal blad klipper jag isär de. En blomma sparas hel, på klipper jag bara ett snitt mot mitten (se blomman längst upp till vänster), nästa klipps en bladflik bort från (och slängs), nästa klipps så en del består av två respektive fyra blad och den sista rakt över så det blir tre blad. Ja, ni ser ju på bilden vad som behövs.

Jag brukar "gnugga" varje del lite så den blir lite skålforma och böja tillbaka blombladen lite i yttersta kanten, men jag vet egentligen inte om det är någon nytta med "böjningen".

Jag limmar ett blomblad över ett annat vid den klippta kanten.

Så blir det så här. Ibland kan det vara bra med en pincett till hjälp.

Här är alla delar färdiga. För att inte få en alltför "toppig" ros brukar jag klippa av spetsen på varje del lite granna.

Sen sätter jag ihop med en liten limdutt. Den hela delen först och sen i storleksordning mindre och mindre. Jag trycker ihop lite försiktigt efter hand.

Och så var rosen färdig. Lite pilligt i början, men efter ett tag har man fått in handlaget och jag tycker själv de blir söta. Dessutom tycker jag det är lite extra kul att även dekorationerna är hemgjorda.
 
Hoppas det var till någon hjälp och ni provar - det är kul. Lycka till!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar